Köpvillkor och returer

Öppet köp

Du har 3 veckors returrätt från leveransdatum och öppet köp på lagervaror. En lagervara är en produkt vi har i lager och är inte beställd hem enkom för dig. Endast obrutna förpackningar. Öppet köp gäller inte specialbeställda varor kakel, klinker, sjösten, marmor, inredningar och reavaror. Specialanpassad badrumsinredning tas ej i retur.

Returavgift: 20%. På badrumsinredning gäller en returavgift på 50% plus frakt.

Kvitto måste upp visas vid retur

 

1:a sortering

All vår mosaik, kakel och klinker är 1:a sortering samt tillverkade och testade enligt gällande normer. Det är en trygghet för Dig som kund.

Rätt från början

Var noga med att mäta ordentligt och lämna in rätt mått, mängder eller ritning i butiken vid beställning. Kombinationen av att det är leveranstid och en begränsad returrätt gör att vi gärna värnar om att man är noggrann vid beställning.

Efter du har handlat kakel, klinker & mosaik

För din skull ska du innan montering kontrollera materialet avseende att du fått rätt vara, korrekt mängd samt upptäcka eventuella synliga skador och nyansskillnader. Eventuella avvikelser anmäler du till oss innan montering. Reklamation av liknande karaktär efter montering godkänns EJ. Märk väl att keramiska plattor är naturmaterial och nyanser skiftar mellan olika tillverkningstillfällen.

Reklamation

Vid eventuell reklamation ha alltid följande information tillgänglig:

  • Ordernummer-faktura
  • Beskrivning av problemet
  • Det bästa är en bild på problemet eller skadan

 

Obligatorisk ankomstkontroll

Det är alltid mottagaren av godset som ska göra en besiktning av godset. Synlig skada skall reklameras samma dag, dold skada inom 7 arbetsdagar. Det skadad godset ska bibehållas i det skicka som det ankom med alla embalage. OBS! Dolda skador måste anmälas till transportör inom 7 arbetsdagar för att transportförsäkring ska gälla. Inga undantag godkännes.

Anmäl skadat gods här

Köp & betalning

Alla priser i butiken är inklusive moms. Kostnad för frakt tillkommer.

Här i webbshopen kan du välja att skapa ett konto eller handla utan konto. Fördelen med ett konto är att du kan gå tillbaka och titta på dina tidigare order, din leveransadress ligger sparad m.m. Observera att du inte kan använda kontot som du har i webbshopen i butiken.

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Faktura

Vid betalning mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i butik, detta innebär att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Samtliga material ägs av Rojon tills dess fulla betalning är gjord.

Avbetalning

Genom vårt samarbete med Wasa kredit kan du teckna ett konto kreditavtal och därmed kunna avbetala ditt köp. Kredittiden väljer du själv som passar dig bäst. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats, detta innebär att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer skickas hem till dig.

Order

När du slutfört din beställning får du en orderbekräftelse i butik eller via e-post, kontrollera alltid bekräftelsen så att den stämmer. Skulle det vara något fel eller om du inte får en orderbekräftelse kontakta oss.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel samt felaktiga priser. Vid eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök polisanmälan.

Leverans vid köp via webshopen

Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar på lagervaror. Det avser tiden från det att vi har mottagit din beställning och att den skickas från vårt lager. Det tillkommer sedan tiden för Postnord att köra ut varorna, alternativt att du hämtar själv.

Rojon samarbetar med Postnord när det gäller leveranser från webbshop.
Aktuella fraktkostnader inom Sverige.?

Hämtning i butik – Gratis

250kr/förpackning

Order över 4 förpackningar 1095 kr

Observera att det till kommer grundtillägg för Norrland, öar och andra avvikande orter.

Hämta i butiken

Du kan hämta ut dina beställda varor direkt på Rojon utan någon fraktkostnad under våra öppettider. Du får en avisering när godset finns att hämta via e-post eller sms till angivet mobilnummer.
Vid upphämtning i butiken måste du visa ditt kvitto. Påminnelser skickas ut via sms. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor. Vid ej uthämtade varor tas en hanteringskostnad ut.

Utkörning

Leverans via ombud

Du får dina varor levererade till närmaste postombud, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mindre än 20 kg. Om leverans sker till ombud kommer du aviseras via sms (eller postavi) när din beställning nått ditt närmaste ombud. Du har sedan 14 dagar på dig att hämta dina varor. Du behöver uppvisa giltig legitimation vid uthämtning av varor. Vid ej uthämtade varor skickas paketet tillbaka till Rojon och du debiteras en hanteringskostnad samt fakt.

Leverans hem

Du får dina varor levererade hem, det blir med automatik detta leveranssätt om ditt paket väger mer än 20 kg. Vid hemleverans kommer du bli aviserad av transportbolaget. Du får då närmare information kring leveransdag och tid. Vid hemleverans ingår leverans till tomtgräns om du bor i villa, eller port om du bor i lägenhet. Förfarandet är standard hos dagens fraktbolag. Ange vid beställning ett telefonnummer som kan ta emot sms och där du nås både under dag- och kvällstid. (Om du inte har en telefon som kan ta emot sms skickas ett mail eller så blir du uppringd istället).

Vid leverans kommer din legitimation och signatur att behövas som bekräftelse på att försändelsen är mottagen. Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Leverans vid köp i butik

Vi har ett stort sortiment av kakel, klinker, mosaik, fix & fog och accessoarer på lager för omgående leverans. Vi reserverar oss dock för tillfälliga slutförsäljningar av lagervaror.

En del av vårt kakel-, klinker- och mosaiksortiment är beställningsvara med c:a 2-4 veckors leveranstid och här gäller beställning av hela kartonger.

Badrumsinredning är beställningsvara med leveranstid från 1-3 veckor.

Retur

  • Endast obrutna hela och rena kartonger i original förpackning.
  • Returavgift 20% +Fraktkostnad + 250kr i hanteringskostnad.
  • Ange ursprungsordernummer vid bokning av retur.
  • OBS! Varor som levererats för mer än 3 veckor sedan kan ej returneras.
  • Beställningsvaror eller utgående artiklar tas ej i retur.

 

Retur via post

Vill du returnera varor via post kontakta butik för retursedel, detta måste ske inom 20 dagar. Lämna in returpaketet på närmaste postombud. Returfrakten samt returavgift dras av vid återbetalning.

Vid retur av varor som levererats hem till dig

Du måste beställa en upphämtning av denna typ av retur. Kontakta butik för retursedel, detta måste ske inom 20 dagar.
Ha alltid följande uppgifter tillgängliga när det gäller returer av skrymmande gods (över 20 kg):

  • Ordernummer
  • Ditt fullständiga namn
  • Antal produkter som ska skickas i retur
  • Totalt antal kollin
  • Uppskattad vikt i kg för varje kolli
  • Returfrakt o returavgift dras av vid återbetalning.

 

Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar, eller från det att Rojon mottagit varan från dig och den är kontrollerad. Varan skall vara i originalförpackning väl förpackad, du står själv för alla returkostnader.

När returnerad vara är åter Rojon återbetalas varans belopp. Dock tillkommer fraktkostnad samt returavgift för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Rojon debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Återbetalningen görs med samma betalsätt som köpet gjordes. Ska återbetalningen ske via kort så ska samma kort användas som i webbshoppen.

Inga returpaket löses ut mot postförskott.

Byte

Byte av vara sker i vår butik, förutsatt att varan du vill byta till finns inne på lager. Är varan du vill byta till slut kan du istället göra en retur. Byten kan inte ske via vår webbshop.

Leveransförsening eller saknat gods

Anmäl saknat gods eller leveransförseningar så snart som möjligt till Rojon.

Kakel, klinker, mosaik, marmor – kontrollera produkterna innan montering.

Keramiska plattor är naturmaterial. Färger och nyanser skiftar mellan olika tillverkningstillfällen. Levererade plattor kan därför avvika från förevisade prover eller bilder på internet vad avser färg, nyans och utseende i övrigt. Innan montering ska en noggrann mottagningskontroll genomföras för att säkerställa att rätt varor och mängd är levererade samt upptäcka eventuella skador eller nyansskillnader. Reklamation av estetiska (utseende) skäl efter montering godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

För dig som inte kontrollerar materialet själv innan montering utan anlitar en extern part till det t ex en hantverkare, var noga med att den person som kontrollerar materialet är väl insatt i vad som är beställt och överenskommet och kan reklamera ev. fel innan montering.